Wat is direct response adverteren?

Direct respons adverteren is een vorm van marketingstrategie om snel een reactie en actie te bekomen bij prospecten. Content marketing is voornamelijk bedoeld om merkbekendheid te creëren. Direct response marketing/advertising is gekoppeld aan betalend adverteren, waardoor je sneller of meer mensen bereikt. Dergelijke campagnes zijn hierdoor meetbaar, bij gewone content marketing ligt dat vaak wat moeilijker. 

6 essentiële tips voor een betere direct response advertentiecampagne

1. De behoeften van uw klanten. Minder je merkidentiteit.

De nadruk van direct response marketing ligt op de noden/behoeften van je doelgroep, minder (of helemaal niet) op jouw merkidentiteit. Hoe persoonlijker je je doelgroep aanspreekt, hoe meer reactie je krijgt.

Het principe werkt rond:
Snel aandacht vangen
Snel actie laten ondernemen

2. Doelgroep segmentatie

Direct response marketing richt zich niet tot een massapubliek, eerder tot een kleiner segment van je doelgroep. Je adverteert naar een selectieve groep. De kunst is om te weten wat ze voelen of verlangen. In dit artikel lees je meer over segmentatie en opdelen van doelgroepen. Doe aan research!

3. Oproepen tot actie

De oproep tot actie of the CALL-TO-ACTION (CTA) is het meest cruciale onderdeel van een advertentie. Gebruik niet alleen een CTA in de beschrijving van je advertentie, maar ook in de video zelf (tenminste als je dit medium gebruikt). In een video kan je de CTA ondersteunen door te laten zien wat een specifieke doelgroep moet doen. Simpel maar effectief.

4. Een gevoel van urgentie

Je kan je doelgroep aanmoedigen om onmiddellijk te handelen. Dit doe je uiteraard op een subtiele manier. Dwingen en pushen leveren niks op. Niemand voelt zich graag gedwongen. Een tactiek die verrassend uitpakt. Advertising is tenslotte psychologie.

5. Adverteren met video

Video is ongetwijfeld de beste en de meest krachtige marketingtool. Video valt meer op. Video zet meer aan tot actie. Gebruik video in elke stap van de customer journey! Consumenten lezen vandaag nu eenmaal minder. Via statistieken verneem je meer over videomarketing. Lees hier een artikel over de lengte van je video.

6. Inspireer je op bestaande advertenties

Hoe campagnes uitpakken zie je dagdagelijks in je feed van Facebook of Instagram. Alleen zijn we ons er weinig bewust van. Door even research te doen naar een advertentie die jou aanspreekt, kom je vaak tot een ander en verrijkend perspectief over adverteren. Je wordt meer alert over de aanpak en insteek. Vaak zijn die gericht op jouw behoeften.  

Welke advertenties spreken jou het meeste aan? Direct respons advertising komt wellicht als winnaar uit de bus.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interesse in direct response advertenties voor jouw onderneming?
Boek een discovery sessie en ontdek hoe wij jou kunnen helpen met jouw advertenties.

Gepost
April 13, 2022
vanuit ons kantoor in
Brugge
.